بازاندیشی

معنویت عقلانی و عقلانیت معنوی

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۵۵ ب.ظ

معنویت عقلانی و عقلانیت معنوی، نشان درخشان هویت و وجه امتیاز شیعه از دیگر مسلمانان است. شیعه در اعتقادات، با ولایت ائمۀ دوازده گانه علیهم السلام از دیگر مکاتب عقیدتی برگزیده می شود؛ و در احکام، پیرو تعالیم فقهی همان پیشوایان پاک است و از همین روست که با انتساب به قلۀ این مکتب (امام جعفر صادق علیه السلام) جعفری خوانده می شود. این اعتقادات اصولی و آن روش شناسی فهم دینی به مثابۀ دو مولفۀ هویت آفرین، این دو نگین درخشنده (عقلانیت و معنویت) را بر سیمای شیعه نشانده اند و آن را از دیگر گرایش های فکری، فقهی، و سلوکی اسلامی و غیر اسلامی برگزیده و گوهری یکتا ساخته اند.این ویژگی ها را، هم می توان به وضوح در فقه شیعه دید، هم در عرفان راستین و شیوۀ سلوک معنوی آن یافت، و هم سیر تاریخی شیعه بر آن گواه است.

هر فرد یا گرایشی با هر بهانه و حربه ای بر هر یک از این دو بتازد، دانسته یا نادانسته، در کار انکار اصل تشیع، یا به تباهی کشاندن مشی و مرام آن است. خطرناک ترین حالت این انحراف، زمانی است که با حربۀ معنویت و عرفان، فضا را بر عقلانیت تنگ سازند، یا با تبر عقلانیت بر پیکر معنویت بنوازند. پوییدن راه معنویت غیر عقلانی، و عقلانیت ورزی غیر معنوی، دو بیراه هولناکی است که به خشک اندیشی و قشری گری، یا دین گریزی و تجدد طلبی می انجامد. آن یکی از دین، به ظاهر و پوسته ای بسنده می کند و چنان یکسره دست از عقل می شوید که کارش به کردارهای اهل جهالت و حماقت می کشد، و این یکی آن قدر به فهم و گمان خود تکیه می کند که آن را بر جای خدای دین می نشاند، و بی آنکه بداند بت نفس را می ستاید. راه، آن است که با ابزار عقل مستمَد و مویَد به معنویت، روش شناسی فهم صحیح دینی را از منابع معتبر آن به دست آورد، و آن را چراغ راه ساخت. و این کار جز از عالمی روشن اندیش و مخالف هوای خویش برنمی آید، و چنان که حجت زمان عج در رقیمۀ شریفه می فرماید، بر عوام است که بدان ها رجوع نمایند، و نشانِ راه و چاه از همان ها بخواهند، آنان که چراغ عقلانیت را با نور معنویت برافروخته اند.

به تازگی با همکاری چند تن از دوستان، وبلاگی با نام عقلانیت و معنویت تاسیس شده است که نویسندگان آن، اندیشه های بصیر و قلب های سلیم و فطرت های بیدار را با بیانی استوار و حجتی آشکار، به دوری از این آسیب ها و پرهیز از آن ناراستی ها در فهم حقائق دینی و معنوی فرامی خوانند، و می کوشند معیارهای صحیح اندیشه دینی، و سلوک معنوی را تا آنجا که از دست و زبانشان بر می آید، از منابع اصیل آن، یعنی آیۀ محکمۀ قرآنی، و سنت حسنۀ روایی و با تکیۀ بر عقل ایمانی به دست دهند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۷
احمد امامی

نظرات  (۲)

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۲۲:۲۳ مهدی امامی
ok goood
به نظر شما در بلاگ دنیای ما رسیدگی شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی